DIGITALIZATION IN CATECHESIS ACTIVITIES: A LITERATURE REVIEW STUDY
DOI:
https://doi.org/10.60011/jumpa.v13i2.171Keywords:
Digitalisation; Catechesis, Shortcomings, Advantages, Systematic Literature ReviewAbstract
This study aims to analyse and synthesise existing literature on the advantages and disadvantages of digitisation in catechesis. Data was collected from relevant journal articles published in the last five years. The results of the study show that although digitisation in catechetical activities offers many advantages, it also has very urgent disadvantages, such as the lack of knowledge among the faithful in utilising and operating digital media for catechetical activities, the lack of supporting infrastructure, the lack of interest among the faithful in spiritual content, some of the faithful utilising digital media to convey information about certain meetings, and some of the faithful also passively participating in online catechesis. Therefore, this study provides recommendations to the Church, catechists, and the faithful to overcome these challenges in order to increase the effectiveness of digitisation in catechesis.
References
Alifah, Hasna Nur, et. al., (2023). Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa SD, Jurnal Ilmiah dan Karya Mahasiswa, Volume, 1, No. 3, 103–115.
Angga, S., & Firmanto, A. D. (2023). Digital Ecclesia sebagai Gereja Sinodal yang Mendengarkan, Dunamis: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, Volume 8, No. 1, 170-183.
Banjarnahor, Chechilia A. & Intansakti Pius X. (2024). Peran Katekis dalam Tantangan Karya Katekese Digital, Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Katolik, Volume, 4, No. 2, 201-213.
Bato, Patrisia Rera & Emmeria Tarihoran, (2024). Pembentukan Karakter melalui Katekese Digital: Perspektif Pendidikan Nilai Kristiani, Jurnal Magistra, Volume, 2, No. 2, 101–109.
Dadi, K. K. (2019). Kahoot Sebagai Media Pendukung dalam Berkatese dengan Berbasis Teknologi Digital, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, Volume, 11, No. 2, 214-230.
Derung, T. N. (2021). Media Sosial sebagai Sarana Katakese Mahasiswa di Malang, Jawa Timur, KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, Volume, 7, No. 1, 63-89.
Doa, Floriana & Emmeria Tarihoran. (2024). Kreativitas dalam Penyampaian Katekese Digital untuk Membangun Pengalaman Berarti, Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, Volume, 2, No. 2, 52–60.
Flayembun, C., Datu, J. F., & Goa, L. (2023). Penguatan Iman Anak Biak melalui Media Audio Visual Paroki Ratu Pecinta Damai Surabaya, In Theos: Jurnal Pendidikan dan Theologi, Volume, 2, No. 1, 8–13.
Habur, A. M. (2018). Katekese keluarga di Era digital, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, Volume, 10, No. 1, 39-47.
Harefa, E. (2023). Katekase Online sebagai Pendidikan Iman di Paroki Santa Maria BPB Gunungsitoli Nias, Dharmas Education Journal (DE_Journal), Volume, 4, No. 3, 70–76.
Ikanubun, N. T. W., & Wea, D. (2022). Tiktok sebagai Media Alternatif dan Relevan dalam Katekese Sekolah di SMP Santo Mikhael Merauke, Sapa: Jurnal Kateketik dan Pastoral, Volume, 7, No. 2, 101-113.
Irpan, Dominikus, et. al., (2022). Katekese Digital Keuskupan Agung Pontianak di tengah Pandemi Covid-19, Borneo Review, Volume, 1, No. 1, 56-72.
Jawan, Fransiska Masandai & Emmeria Tarihoran. (2024). Strategi Penggunaan Video Pembelajaran dalam Konteks Katekese Digital, Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral, Volume, 3, No. 1, 133–142.
Keron, H., & Tarihoran, E. (2024). Peran Katekese Digital sebagai Media Pengembangan Iman Kaum Muda Kristiani Masa Kini, In Theos : Jurnal Pendidikan dan Theologi, Volume, 4, No. 5, 175–181.
Komisi Kateketik KWI. (2015). Hidup di Era Digital, Yogyakarta: Kanisius.
Lelangwayan, Petriana Dae & Emmeria Tarihoran. (2024). Penggunaan Media Visual dalam Katekese Digital: Meningkatkan Daya Serap Informasi, Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, Volume, 2, No. 3, 184-191.
Maharani, Skolastika Dinda Ayu & Emmeria Tarihoran. (2024). Platform Tiktok sebagai Sarana Ketekese yang Tepat bagi Kaum Generasi Z, Jurnal Pendidikan Agama dan Teologi, Volume, 2, No. 2, 37–44.
Muda, Maria Pulo. (2022). Media Sosial sebagai Sarana Pewartaan di Era Digital di Kalangan Orang Muda Paroki Weri, JAPB: Jurnal Agama, Pendidikan dan Budaya, Volume, 3, No. 1, 170-178.
Pradipta, G. D. A., & Tedjoworo, H. (2022). Spiritualitas Pelayanan dan Pewartaan di Dunia Digital oleh Kaum Religius dan Rohaniwan, Melintas, Volume, 38, No. 2, 230-253.
Rahayu, Agnes Dwi & Intansakti Pius X. (2023). Transformasi Media Digital dalam Katekese Kontekstual: Studi Kasus terhadap Pengelolaan Pelayanan Gereja-Gereja Kontemporer, Jurnal Magistra, Volume 1, No. 4, 19–26.
Sainyakit, A, et. al., (2023). Digitalisasi dalam Kegiatan Katekese oleh Para Katekis pada Paroki Santo Yohanes Maria Vianney Halong, Ambon, Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), Volume, 5, No. 1, 4517–4630.
Sainyakit, Andreas, et. al., (2023). Digitalisasi dalam Kegiatan Katekese oleh Para Katekis pada Paroki Santo Yohanes Maria Vianney Halong, Ambon, Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), Volume, 5, No. 1, 4517–4630.
Saputra, I. N. (2022). IPTEK sebagai Sarana Berkatekese dalam Pembinaan Iman Siswa/I Khususnya di Masa Pandemi Covid-19, In Theos: Jurnal Pendidikan dan Theologi, Volume, 2, No. 4, 117–124.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia, Indonesian Journal of Information Systems, Volume, 1, No. 2, 63–77.
Ukat, K. (2019). Media Audio Visual sebagai Sarana Katekese OMK di Paroki Santo Petrus Kanisius Manufui, In Veritate Lux: Jurnal Ilmu Kateketik Pastoral Teologi, Pendidika, Antropologi, dan Budaya, Volume, 2, No. 2, 70–74.
Woga, Elisabeth Yecilda & Emmeria Tarihoran. (2024). Penggunaan Media Audiovisual dalam Pengajaran Katekase, Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik, Volume, 2, No. 3, 70–78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 stefanus muda, Florianus Pruda Muda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
 
						 
							









