The Use of Local Language as a Mediator in Catholic Religious Learning for Students SD YPPK Santo Samuel Mokbiran Boven Digoel Regency South Papua
DOI:
https://doi.org/10.60011/jumpa.v12i2.186Keywords:
local language, language of instruction, bilingualism, Catholic Religious SubjectAbstract
This research aimed to analyze the use of local language as the language of instruction in teaching Catholic Religious Subject at YPPK St. Samuel Mokbiran Elementary School, Boven Digoel Regency, South Papua Province. This research was motivated by the students' low mastery of the Indonesian language and the students' better mastery of the local language Muyu Kawiyet. Qualitative research methods were employed to collect data through observation and interviews. The research results showed that the use of the local language as the language of instruction in the learning process assisted the students to better understand the learning materials, especially the main prayers of the Catholic Religion. However, this also hindered their mastery of Indonesian, thereby impacting their overall academic development. To address this issue, this study suggested the use of bilingual approach and the provision of more adequate learning facilities.
References
Budiningsih, C. Asri. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Hamalik, Oemar. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Bumi Aksara.
Haru, E. (2020). Spiritualitas Diakonia Guru Pendidikan Agama Katolik (Sebuah Refleksi atas Panggilan Guru PAK di Tahun Diakonia). Jurnal Alternatif Wacana Ilmiah Interkultural, 9(1), 55–74. https://doi.org/10.60130/ja.v9i1.10
Kotan Daniel B, & Kasmudi Marianus D. 2017, Pendidikan Agama Katolik dan Budi Pekerti SD Kelas IV, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia
Lokakarya Malino. 1981. Pola Pelajaran Agama Katolik. Jakarta: PWI
Mahadi, U. (2021). Komunikasi Pendidikan (Urgensi Komunikasi Efektif dalam Proses Pembelajaran). JOPPAS: Journal of Public Policy and Administration Silampari, 2(2), 80–90. https://doi.org/10.31539/joppa.v2i2.2385
Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8
Martinus, M., & Amadi, A. (2021). Dampak Pendidikan Agama Katolik Terhadap Perilaku Siswa di Sekolah Negeri di Kota Pontianak. Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(1), 37–43. https://doi.org/10.52075/vctjpk.v1i1.15
Mustom, S. (2018). PENGGUNAAN BAHASA DAERAH SEBAGAI BAHASA PENGANTAR DI KELAS RENDAH SEKOLAH DASAR DI KOTA PALANGKA RAYA (The Use of Local language as an Instructional Language in Elementary Schools’s Early Grades in Palangka Raya). 129–136.
Oktavia, I. (2018). Hakikat Bahasa Sebagai Alat Kontrol Sosial. Aspek Sosiologi Sastra Dalam Novel Menggapai Matahari Karya Dermawan Wibisono, 1–9. https://repository.unja.ac.id/6451/1/intan oktavia-A1D118087-R001.pdf
Peraturan Presiden Republik Indonesia. (2019). Peraturan Presiden No. 63 tahun 2019 tentang Penggunaan Bahasa Indonesia. Sekretariat Negara
Purwadarminta, W. J. S. (2003). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Balai Pustaka
Putri, F. N. (2020). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 16. https://doi.org/10.30659/j.8.1.16-24
Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, Dan Keunggulannya. Dalam Creswell, Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik, Dan Keunggulannya (hal. 49). Jakarta: Grasindo.
Sili, F. (2021). Penerapan Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Katolik Siswa SMK Negeri 5 Manado. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(1), 132–144. https://doi.org/10.31932/ve.v12i1.1058
Sugiyono, 2019. Metode Kuantitatif, Kualitatid, R&D. Bandung alfabeta
Sukoco, G. A., Zulfa, A. H., & Arsendy, S. (2020). Riset : penggunaan bahasa daerah di kelas terbukti berpotensi tingkatkan kemampuan siswa di daerah. In The Conversation.com (Issue 63, pp. 2–5). https://theconversation.com/riset-penggunaan-bahasa-daerah-di-kelas-terbukti-berpotensi- tingkatkan-kemampuan-siswa-di-daerah-148531
Susanto Ahmad, 2014, Perkembangan Anak Usia Dini : Pengantar dalam berbagai aspeknya, Kencana Prenadamedia Group, Jakarta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Berlinda S. Yunarti, Elisabeth Kanyek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.